Oldal kiválasztása

Facebook és Instagram hirdetési alapok

Amit a FB-ről és az Instáról tudni érdemes
Cseh Szilvia

Cseh Szilvia

Szabadúszó PPC szakértő, online marketing stratéga // tutorial.hu

A cikk szerzőjéről: PPC-vel és online marketing elemzésekkel, valamint stratégiai tanácsadással foglalkozom. Szívügyem a szakmai edukáció, a tutorial.hu PPC-s szakírója vagyok. Szívesen oktatok céges szinten, valamint mentorálok junior PPC-seket.

Amit a Facebook és az Instagram platformokról tudni érdemes

A hirdetéseink hatékony használatához érdemes megértenünk, hogy az emberek hogyan és mire használják ezeket a platformokat. A Facebook és az Instagram elsősorban a szórakozás, kikapcsolódás célját szolgálja, ezért ezeken a platformokon történő hirdetéseknek megvannak a maguk jellegzetességei. A Facebookon, vagy Instagrammon elsődlegesen nem azért töltik az időt, hogy vásároljanak. (lásd ellenpéldaként a Google Ads search hirdetéseket, ahol a vásárlási szándék jóval gyakrabban tetten érhető). Jellegéből adódóan megfigyelhető az impulzusvásárlás. Az emberek a közösségi platformok használata közben nyitottabbak az információ befogadására. Emiatt ezek a hirdetési platformok igen sokrétűen tudják támogatni a marketing stratégiánkat és folyamatainkat: 

  • alkalmasak a figyelem felkeltésére, jól használhatóak márka vagy termék bevezetésére
  • fontos eszközei az elköteleződés építésének
  • kiválóan használhatók tartalomterjesztésre, edukációra
  • jól használhatók remarketingre
  • eredményesen futtathatók időszakos kampányok, például akciók hirdetései

A fentiek miatt a Facebook, Instagram hirdetéseknek általában jelentős áttételes hatása van. Gyakorta nem (csak) ezeken a platformokon, hanem más marketing csatornákon is érzékelhető a hatása. Például nő a direkt, organikus, Google Ads, vagy akár a hírlevélen keresztüli értékesítés. 

Facebook account hierarchia

Facebook account hierarchy

Facebook account hierarchia

A hierarchia legmagasabb szintjén a Business Manager/Vállalkozáskezelő áll. Nem szükségszerű, hogy legyen: Ads Managert (hirdetéskezelőt), valamint Facebook oldalt enélkül is lehet üzemeltetni, de célszerű használni a Vállalkozáskezelőt. 

A Business Managerben találhatóak a Facebook oldal(ak) és a hirdetési fiókok. Cégünkhöz tartozhat több hirdetési fiók és Facebook oldal is. Ezeket mind kezelhetjük egy Business Manager hozzáférés alól. 

A hirdetéskezelőn belül (Ads Manager/hirdetési fiók) a hierarchia legmagasabb szintjén a kampányok állnak. A következő szinten vannak az Ad Setek (hirdetéssorozat), amiből több is lehet egy kampányban. A hierarchia legalacsonyabb szintjén pedig a hirdetések foglalnak helyet.

Facebook campaign hierarchy

Facebook kampány hierarchia

Facebook kampány típusok 

A marketing célunk szerint szükséges megválasztani, hogy milyen típusú kampányt szeretnénk használni. Ezt hívjuk advertising objective-nek. A Facebook kampányok három nagy kategóriába sorolhatóak: 

1., Ismertség/Awareness: figyelemfelkeltés, márkaépítés eszközei.  

Kampánytípusai: 

1.1., Márkaismertség/Brand Awareness 

1.2., Elérés/Reach 

2., Megfontolás/Consideration: elköteleződés építést szolgálják leginkább.  

Kampánytípusai: 

2.1., Forgalom/Traffic, nevezzük CTW (click-to-website) kampánynak is: weboldalra történő forgalomterelés, forgalomterelő kampány 

2.2., Aktivitás/Engagement: Facebookon belüli elköteleződés növelés, ez lehet: 

a, Bejegyzéshez fűződő aktivitás/Post Engagement: több néven is találkozhatunk vele, lehet:  post engagement, post promotion vagy promoted post, boost post, post kiemelés,  

b, Oldalkedvelés/Page Like 

c, Facebook eseményre történő visszajelzés ösztönzése/Event Responses 

2.3., Alkalmazástelepítés/App Install 

2.4., Videómegtekintések ösztönzése/Video Views 

2.5., Érdeklődőkeresés/Lead Generation: például hírlevél feliratkozók gyűjtése, de gyűjthetünk sales csapatunknak is potenciális ügyfeleket. Ez a típusú kampány a Facebook rendszerén belüli érdeklődő gyűjtést célozza. 

2.6., Üzenetek/Messages: Messengeren belüli üzenetküldés ösztönzése 

3., Konverzió/Conversion 

A konverzió során a felhasználó végrehajt valamilyen, a vállalkozásunk számára kulcsfontosságú műveletet. Legmagasabb szintje az értékesítéshez köthető események(termék, szolgáltatás megvásárlás, előfizetés) – ezek a makrokonverziók. Ezen kívül vannak az értékesítést elősegítő műveletek, például regisztráció, weboldalon történő hírlevél feliratkozás, ajánlatkérő form kitöltése, ezek a mikrokonverziók, amelyek fontos szerepet töltenek be az értékesítési tölcsérben. 

Kampánytípusai: 

3.1., Konverziók/Conversions: szolgálhatja mind a makro-, mind a mikrokonverziók szerzését 

3.2., Katalógus alapján történő értékesítés/Catalogue Sales: a webáruházak kampánytípusa. A katalógus gyakorlatilag egy termék adatbázis, amely segítségével dinamikusan hozhatunk létre hirdetéseket, amelyek termékeinkről az aktuális információt tartalmazzák. Használhatjuk remarketingre, (dinamikus remarketing). Ebben az esetben a Facebook hirdetési rendszere lehetőség szerint azokat a termékeket mutatja a felhasználónak, amiket a weboldalunkon is már megnézett. 

A dinamikus hirdetések automatikusan népszerűsítik a termékeidet azok körében, akik érdeklődést tanúsítottak irántuk a webhelyeden, az alkalmazásodban vagy máshol az interneten.

Dinamikus hirdetést galéria, egyetlen kép vagy kollekció hirdetési formátummal hozhatsz létre. Ahelyett, hogy minden termékhez külön hoznál létre hirdetést, létrehozhatsz egy hirdetéssablont, amely automatikusan felhasználja a katalógusod képeit és adatait. Amikor létrehozol egy dinamikus hirdetést, különböző kreatív lehetőségekkel (például ráhelyezett képekkel és ajánlatokkal) ösztönözheted az embereket a kívánt művelet végrehajtására a hirdetéseddel.

További információ a dinamikus hirdetések létrehozásáról: https://www.facebook.com/business/help/1132465490107046?id=1913105122334058 

Valamint célozhatjuk olyanokra is, akik a webáruház által forgalmazott, vagy ahhoz hasonló termékek iránt érdeklődnek.

3.3., Bolti forgalom/Store Traffic 

Kampány/Campaign szintű beállítások 

Gyakorlatilag igen kevés dolgot kell a kampány szintjén beállítani. Viszont itt döntjük el a legfontosabbat, hogy milyen marketing célból szeretnénk a hirdetéseinket futtatni és itt választjuk ki ennek megfelelően a kampányunk típusát.  

Itt döntünk arról is, hogy kampány szintű költségkeretet használunk, vagy hirdetéssorozat szintűt. 

A kampány szintű költségkeret esetén a Facebook algoritmus optimalizálja a költést a hirdetéssorozatok között. Ebben az esetben a Facebook azt (azokat) a hirdetéssorozatokat fogja előnyben részesíteni, amely(ek)től jobb eredményt vár, így ezekre is költ többet. Hirdetéssorozat szintű költségkeret beállításnál viszont mi állítjuk be, és így a mi kezünkben van, hogy melyik hirdetéssorozatra mennyit akarunk költeni. Ha tesztelni szeretnénk a hirdetéssorozatainkat és ki akarjuk védeni, hogy aránytalan legyen ezek költése, akkor mindenképp a hirdetéssorozat szintű költségkeretet használjuk. A Facebook elég régóta tervezi, hogy a hirdetéssorozat szintű költségkeret beállítást kivezeti és csak kampány szinten lehet ezt megadni. Egyelőre azonban nem tette meg. 

A költségkeretet állíthatjuk napi vagy élettartamra vonatkozó költsére. Ha ütemezést akarunk beállítani – bizonyos napokon és/vagy órákban nem akarjuk, hogy megjelenjen a hirdetésünk -, akkor csak az élettartamra szóló költségkeret beállítást használhatjuk, mivel a hirdetések ütemezése, csak ennél a költségkeret beállításnál érhető el. 

Hirdetéssorozat/Ad set szintű alapbeállítások 

  • hirdetés időtartama
  • napi, vagy az élettartamra vonatkozó büdzsé, ha ad set szintű költségkeretet használunk 
  • célzás beállítások/targeting
  • elhelyezések/placements
  • megjelenítés optimalizálása/optimisation for ad delivery 

Facebook és Instagram kampányok célzása 

A Facebook és az Instagram hirdetés az egyike a legjobban célozható marketing eszközöknek. Ha nem is korlátlan, de meglehetősen tág terünk van a célzások beállítására és célzás kombinációk alkalmazására. Használhatunk: 

  • Földrajzi célzás (geo target/locations)
  • Életkor/Age
  • Nem/Gender
  • Nyelv/Languages
  • Érdeklődés/Interests
  • Demográfiai (Demographics) célzások, például: tanulmányok, életesemények, szülői állapot, családi állapot, munkahely
  • Magatartások/Behaviours 

A hirdetéseket célozhatjuk a Facebook oldalunkhoz, eseményünkhöz, vagy alkalmazásunkhoz köthető tevékenységet végrehajtó felhasználókra. Például Facebook oldalt követők, valamint azok ismerősei, Facebook eseményre visszajelzők, alkalmazást használók. 

Mindezeken túl használhatunk egyéni célközönség (custom audiences) listákat, valamint ezek hasonmás/lookalike listáit. Megkülönböztetünk saját forráson alapuló listákat, mint például weboldal alapú remarketing listák, e-mail, telefonszám adatbázisok, alkalmazástevékenységhez köthető listák. 

Valamint a Facebook forrásokat használó célközönség listákat. Például Facebook oldal aktivitáson, videó megtekintésen, Facebook esemény visszajelzőin, vagy akár Facebook érdeklődőkeresési űrlap kitöltőin alapuló listákat. 

Elhelyezések/Placements 

Két lehetőség áll a rendelkezésünkre: 

1., Automatikus elhelyezéseket (automatic placements) használunk: ebben az esetben a Facebookra bízzuk, hogy hol jeleníti meg a hirdetéseinket 

2., Manuális elhelyezéseket használunk (manual placements): ebben az esetben mi szabjuk meg, hogy milyen felületeken jelenjenek meg a hirdetéseink. 

Kiválaszthatjuk a platformokat: 

  • Facebook
  • Instagram
  • Audience Network
  • Messenger 

A platformokon belül pedig elhelyezéseket is megadhatjuk pl a Facebook, vagy az Instagram hírfolyamát, a Facebook Marketplace-t, de választhatjuk a Stories-t (Történetek) is, ami mind a három platformon, Facebookon, Instagramon és Messengerben is elérhető. Persze ezeken kívül is vannak még lehetőségeink, hogy kiválasszuk pontosan hol szeretnénk megjeleníteni a hirdetéseinket. 

Pár szóban az Instagram hirdetési platformról 

Instagram hirdetéseket feladhatunk magából az Instagram applikációból, itt viszont csak boostolni (kiemelni) tudjuk a hirdetéseket. Bár limitált szintű beállításokra van lehetőségünk, például célzások, de más kampánytípust vagy elhelyezéseket itt nem tudunk állítani(például: Instagram hírfolyam, vagy stories). 

Instagram hirdetéseket teljeskörűen a Facebook Ads Mangerben tudunk kezelni. Gyakorlatilag hasonló a folyamat, mint a Facebook hirdetések esetén, csak itt az elhelyezéseknél az Instagramot adjuk meg hirdetési platformnak. Ha kizárólagosan itt szeretnénk hirdetni, akkor csak ezt a hirdetési platformot állítsunk be. Ha automatikus elhelyezést használunk, akkor hirdetéseink az Instagramon is meg fognak jelenni.  

Facebook és Instagram hirdetések 

Facebook hirdetések elemei 

Elsődleges szöveg/Primary text 

Főcím/Headline: vastagon szedetten jelenik meg 

Leírás/Description: akkor jelenik meg a hirdetésben, ha valószínűleg reakciót vált ki a megtekintőjében. Nem jelenik meg minden elhelyezés esetén. 

Banner (kép, image), videó 

URL: hirdetésben megjelenő URL 

Gomb: cselekvésre ösztönző (CTA – call-to-action) gomb

Facebook hírfolyam hirdetés

Facebook hírfolyam hirdetés

Instagram hírfolyam hirdetés

Instagram hírfolyam hirdetés

Facebook hirdetési formátumok 

1., Kép/banner/image: használhatunk statikus és dinamikus hirdetéseket. A statikus hirdetések esetén a hirdetési szöveg elemekből és bannerekből is 1-et adunk meg. Míg a dinamikus hirdetéseknél 10 bannert és 5-5 szövegelemet használhatunk. Ezeket a Facebook rendszere fogja dinamikusan kombinálni, úgy, hogy minél jobb eredményeket érhessenek el a hirdetéseink. A dinamikus hirdetések esetén is statikus hirdetést fognak látni a felhasználók. Tehát nem arról van szó, hogy magában a hirdetésben váltakoznának dinamikusan a hirdetési elemek (képek és szövegek), hanem arról, hogy a Facebook a többféle variáció közül, azt a kombinációt igyekszik megjelentetni az adott felhasználónak, amitől a legjobb eredményt várja.  

2., Videó: szintén használható dinamikus hirdetésként, egy hirdetésben több videót és szöveget is megadhatunk. 

3., Vetítés/slideshow: gyakorlatilag képekből lejátszott videóként foghatjuk fel.  

4., Galéria/carousel: lapozható hirdetés, amelyben maximum 10 képet, vagy videót szerepeltethetünk.  

Carousel formátumú hirdetési példa:

Facebook galéria hirdetés

Facebook galéria hirdetés

5., Azonnali élmény/instant experience: csak mobil eszközökön megjelenő hirdetési formátum. A hirdetésre történő kattintás után, teljes képernyőn jelenik meg. Gyakorlatilag felfogható egy micrositeként is, mivel igen változatosan összeállíthatjuk. Használhatunk szövegeket, képeket, galériát, videót, és még formot is. Ezt nevezzük canvasnek.  

6., Kollekció formátumú hirdetések/collection: az azonnali élmények egy speciális típusa, amelyekben a webáruházak több terméket is bemutathatnak.  

Kollekció formátumú hirdetési példa:

Facebook kollekció hirdetés

Facebook kollekció hirdetés

 Webáruház azonnali élmény példa:

Facebook azonnali élmény

Facebook azonnali élmény

Összefoglalva 

A Facebook és Instagram hirdetések meglehetősen komplex rendszert kínálnak a marketing és üzleti céljaink támogatására. Hozzáértéssel nagyon sok minden megvalósítható segítségükkel és igen lenyűgöző eredményeket érhetünk el. Nem vitatom, hogy nem minden cég és üzleti profil esetén ez az ideális marketing eszköz, de ezt jobb, ha akkor döntjük el, ha akár kisebb összeggel és egy hozzáértő szakember segítségével leteszteltük. Sikerrel használhatóak az üzleti stratégiánk és marketingünk egy-egy pontjának támogatásához, még akkor is, amikor azt gondolnánk, hogy semmire nem tudjuk használni és a komplex marketing támogatás egy az egyben nem is megvalósítható. 

A Facebook hirdetésekkel kapcsolatban sajnos nagyon sok tévhit kering. Ezeket a feltételezéseket jobb, ha erős kritikával kezeljük, és hiteles forrásokból, már bizonyított szakemberektől szerezzük az ismereteinket. Valamint annak hiszünk, amit mi magunk megtapasztaltunk és statisztikákkal is alá tudunk támasztani. 

A cikk szerzője Cseh Szilvia a tutorial.hu munkatársa