Mi szükséges ahhoz, hogy hatékony PPC kampányaid legyenek?
Összegyűjtöttük azokat a tényezőket, amelyek alapfeltételei egy sikeres PPC kampánynakKlikkmánia szerzők
A cikk szerzőjéről: Klikkmania.hu
Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat a tényezőket, amelyek alapfeltételei egy sikeres PPC kampánynak. Bár az online marketing többféle eszközt és lehetőséget kínál, ennek ellenére vannak olyan mesterfogások, amelyeket érdemes betartani mielőtt bármely hirdetési formának nekivágunk. Ha az alábbi pontokat végigkövetjük, nagy eséllyel kitűnhetünk a konkurenciai versenyből, és ha egyből nem is érünk el eredményeket, jelentősen felgyorsítja a marketing teljesítményünket.
Földházi Ágoston »
Egy Brief mind fölött
Ügynökségi munkánk során számos esetben találkozunk kisebb-nagyobb cégekkel, amelyek a brief fogalmát kevésbé ismerik. De lássuk csak, mi is az a “Brief”?
A Brief egy olyan dokumentum, amelyben az ügyfél tájékoztatja az ügynökséget a megbízással, a munkával kapcsolatos részletes információkról, a megrendelendő hirdetési kampány vagy önálló hirdetés paramétereiről.
A brief mindennek az alapja, lényegében egy információs anyag az adott vállalkozásról, ill. az általa megfogalmazott igényekről. Ennek titka a kidolgozottságában, valamint az egyértelmű, szakzsargontól mentes megfogalmazásában rejlik. Minél alaposabban, precízebben van megírva az anyag, az ügynökség annál jobban tud azonosulni az adott céggel és az adott munkával, vagyis a végeredmény is jobb lesz, az ügyfél pedig elégedetten dőlhet hátra a székében.
Ehhez persze valamilyen szintű piac-, és eszközismeret szükséges, de a PPC világában az alábbi pontokat mindenképp érdemes belefoglalni.
Tartalmi pontok:
- A kampány időtartama
- A kampány költségvetése
- A kommunikáció célja
- A kommunikáció eszközei
- A kommunikáció stílusa
- A cég és a márka / Piaci helyzet
- Főbb termékkörök vagy szolgáltatások
- Versenytársak
- Célcsoportok és Célzási részletek
- USP-k (Unique Selling Proposition) Hitelességet Alátámasztó Érvek és Kulcsüzenetek
- Célok / KPI-ok (Key Performance Indicator)
- Mérések és Konverziók
- Eddigi online hirdetési tevékenység
- Szezonalitás a vállalkozás életében
- Weboldal vagy egyéb technikai kihívások
- Google Ads, Analytics, Tag Manager, Facebook, Instagram, stb. hozzáférések
Tóth Viktor »
Releváns célok meghatározása
Ha már tudjuk, hogy mit akarunk elérni, akkor a kampányok tervezésekor az első lépés a célok kijelölése. Nagyon fontos eldöntenünk, hogy az egyes platformokat és kampányokat, milyen célra kívánjuk használni a jövőben.
Többféle cél közül is választhatunk:
- Márkaismertség: Ilyenkor a megjelenés és az elérési mutatók a legfontosabbak, hiszen az a legfőbb cél, hogy minél többen lássák a hirdetéseinket és megismerjék a brand-ünket.
- Hírlevél feliratkozás/ regisztráció: Fontos cél a leadgyűjtés, hiszen később ezekből az értékes érdeklődésekből is jöhet konverzió, ezért lényeges külön remarketing listába rendezni őket, hogy később egyedi üzeneteket használhassunk
- Vásárlások/megrendelések: Minden cég számára egy elsődleges marketing célról van szó, éppen ezért kulcsfontosságúak a konverzió fókuszú kampányok, általában a legnagyobb költségkeretet is ide szoktuk allokálni
Fontos, hogy megfelelő KPI-okat állítsunk fel, és határozzunk meg a kampányok indítását megelőzően. Ha nem tisztázzuk az alapvető célokat és kiértékelése szempontokat, akkor az nagyon félreviheti a kampányköltéseket. Világos irányvonalak mentén haladva megfelelően optimalizálhatunk, vagy próbálhatunk ki akár új eszközöket, módszereket is.
Besenyei Ildikó »
Marketing platformok priorizálása, rövid ismertetése
Az alábbiakban a Magyarországon leginkább használt PPC platformokba szeretnénk rövid betekintést nyújtani. Mivel minden hirdetési eszköz egyedi algoritmus alapján működik, ill. eltérő beállítási lehetőségeket kínálnak, ezért fontos, hogy tisztában legyünk azok lehetőségeivel és az alapján válasszuk ki a megfelelő csatornát.
Google Ads
A hazánkban (is) legismertebb PPC platform ideális eszköz lehet szinte bármelyik hirdető számára. A rendszer használatával lehetőség van a Google találati listáján megjelenni, amennyiben valaki a Google Search hálózatát veszi igénybe, valamint a több, mint 2 millió webhelyből álló Google Display Hálózat nyújtotta lehetőségek közül válogatni.
Mivel a díjazás kattintás alapon történik (legalábbis a hirdetők nagy része ezt a fizetési módot preferálja), így a megjelenésért nem kell fizetni. Természetesen megjelenítés (CPM) alapon is lehet fizetni, ezt a megoldást a nagyobb hirdetők szokták preferálni márkaépítés céljából. Egyes kampánytípussal, amennyiben a beállításaink támogatják, lehetőség van arra is, hogy csak a tényleges célteljesülés után fizessünk, Pay for Conversion alapon.
A Google Ads óriási előnye, hogy még mindig nagy kontrollt ad a kezünkbe, így szakértelemmel és megfelelő háttér támogatással (minőségi weboldal, átgondolt marketing stratégia) rövid időn belül is már kimagasló eredményeket el lehet érni.
Mint láthatjátok, a Google Ads mellett rengeteg érv szól, ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy pont a népszerűségéből adódóan magas árversennyel kell számolni, ami miatt sok hirdető máshol fogja megtalálni számításait. Ilyenkor érdemes körülnézni a kevésbé kompetitív hirdetési megoldások között is, mint pl. a remarketingben erős AdRoll, a premium inventoryval rendelkező, egyre bővülő Taboola, vagy akár a Facebook rendszere is nyújthat egyedi megoldásokat.
Bing
A tengerentúlon és egyes nyugati országokban is népszerű platform a Google Search “ikertestvére” lehetne, ugyanis hasonló megoldást nyújt, mint az Ads, a két rendszer közötti szinkronizálás pedig felgyorsítja a folyamatokat (az Ads kampányok importálhatóak a Bing rendszerébe).
Kitűnő kiegészítése vagy akár alternatívája is lehet a Google Ads-nek, a keresőjét naponta több millióan használják, globálisan tekintve pedig a Google után a második legnépszerűbb kereső, magába foglalva a Bing és a Yahoo keresőjét. Külföldi ország célzása során érdemes vele kalkulálni, hazai viszonylatban sajnos továbbra is alacsony a piaci lefedettsége.
AdRoll
Elsősorban remarketing célokat támogató eszköz, jó kiegészítése lehet a Google Display hálózatnak, ugyanis olyan inventorykhoz is hozzáférést biztosít, amelyeket az Adsense rendszerében nincsenek benne.
Egyszerű és intuitív felhasználói felülete szinte vezeti a felhasználót, a “self-serve” felület használata pedig erős kontrollt tart a kezükben. Jó választás lehet, amennyiben a remarketing funkcióból szeretnénk kihozni a maximumot, vagy egy felületen több csatorna hirdetéseit szeretnénk kezelni.
Targetálás szempontjából az egyik legrészletesebb és leghatékonyabb platform. Természetesen itt is nagyon fontos, hogy az üzleti célunkat szem előtt tartva alakítsuk ki a szerkezetet és nagyon jól határozzuk meg a célcsoportokat, ugyanis ha túl tágra nyitjuk az ollót, nagyot bukhatunk. Érdemes a perszónák alapján mentett célközönségeket létrehozni, ezzel is megkönnyítve a setup folyamatot.
Nagyon fontos, hogy megfelelően szegmentáljunk, és a célcsoport, kreatív, budget beállítások “harmóniában” legyenek egymással, – ezzel lerövidítve a tanulási fázist és segítve az algoritmust az ideális működésben. Mind célzás, mind kreatívok tekintetében az egyik “legszínesebb” platform, amely a legtöbb marketing célt képes hatékonyan támogatni.
A felsorolt platformok közül leginkább a Facebook-hoz hasonlítható, ahol kifejezetten az üzleti életben tevékenykedő szakembereket, döntéshozókat tudjuk elérni, így elsősorban B2B szektorban érdemes használni. Egyik legdrágább platform is egyben, egy kattintás minimum 2 dollárba kerül, a minimum napi keret pedig 10 dollárnál kezdődik.
Nagyon speciális kritériumok alapján, profil alapon lehet célozni, a finomhangolások lehetősége határtalan, így az audience listánk akár 300 tag alá is le tudjuk szűkíteni. Job title, szenioritás, csoportok, skillek, cégméret és cégnév a legfontosabb célzási módok, de ezen felül természetesen vannak más célzási lehetőségek, mint a customer match (email) vagy a remarketing. Kreatívok tekintetében is van több alternatíva (sponsored content, text ads, stb.), így érdemes minél több megoldást igénybe venni és tesztelni.
A hazánkban kevésbé népszerű Twitter-t sok hirdető preferálja ugyancsak Nyugat-Európában, illetve a tengerentúlon. Havi 330 millió aktív felhasználó által, naponta több millió tweet és hashtag megosztásával, valós idejű elérést és információ átadást tesz lehetővé. Interest, kor/nem, device és kulcsszó alapú targetálási módok, sponsored twittek és üzenetek segítségével érjük el a célközönséget, illetve tudjuk növelni követői bázisunkat is egyben. A kulcsszó és hashtag alapú célzás lehetővé teszi a versenytársak megcélzását, valamint események promótálását is.
Tóth Viktor »
Kutatás 1. – Piacismeret
Hogyan lépjünk piacra akár belföldön, akár külföldön? Fontos, hogy mielőtt nemzetközi piacra lépünk, előtte tájékozódjunk az ottani erőviszonyokról és piaci trendekről. Azt is érdemes előzetesen megnézni, hogy milyen hirdetési rendszer, vagy eszköz vezethet el lokálisan a sikerhez. Például Csehországban kivételesen nem a Google az első számú kereső, hanem a seznam.cz
Ennek megállapítására a Google és a Facebook is kínál néhány hasznos eszközt:
A Shopping Insights segít megértenünk a vásárlók igényeit. A napi 55 000+ termék, 45 000+ márka és közel 5000 kategória napi keresési adataiból gazdálkodik. Megnézhetjük mit keresnek a vásárlók, összehasonlíthatjuk a kategóriánkba versengő termékeket, felfedezhetjük a márkák és termékek helyi keresletét.
Adataink beírása után YouTube közönségek célzásában segít ez a tool. Custom Affinity és In-market segment alapú célzásokhoz is remek lehet.
Egy teljes jelentést kapunk arra vonatkozóan, hogy hol teljesít jól az üzletünk, ill. láthatjuk azokat a területeket, ahol javíthatunk. Ezen kívül tippeket és válaszokat ad a “hogyan’-ra és a “miért” kérdésekre is.
Ez is egy ügyes eszköz, amely tippeket ad a lokalizálásra, valamint a fizetési módokra, de hasznos cikkgyűjteményt is találhatunk az eszközben.
A nemzetközi és a regionális célzást segítő eszköz megkönnyít annak eldöntését, hogy a világ mely részén próbáljuk a hirdetéseket megjeleníteni.
Földházi Ágoston »
Kutatás 2. – Kulcsszavak
A kulcsszókutatás kiemelten fontos eleme a PPC kamányopknak. Mielőtt ennek nekikezdünk, általában érdemes részletesen áttanulmányozni az ügyfél által küldött Briefet vagy a saját céljainkat fókuszba helyezni.
Minden esetben a kulcsszókutatás mélységét szükséges először tisztázni, illetve azt, hogy mik legyenek azok a kiemelt kulcsszavak, illetve milyen longtail szavakat szeretnénk még használni. A legtöbb szakember több egyedi megoldást használ, sokszor akár fizetős szoftvereket, de az alap megoldások a legtöbb esetben működnek.
A teljesség igénye nélkül néhány megoldás:
- Google Ads beépített kulcsszótervező eszköze
- A Google kereső eredmény oldalán a kapcsolódó keresések
- Ubersuggest és Keywordtool.io eszközök
- Wikipedia jó helyezésben lévő oldalai
- Jól SEO-zott oldalak visszafejtése
- SEMrush program
- Szemanikusan kapcsolódó kifejezések elemzése
- Search Console eszköz
- KwFinder.com online eszköz
Fontos megemlíteni, hogy a keresés és elemzés során már a negatív kulcsszavakra is kell gondolni és gyűjteni ezeket, amelyek irrelevánsak a szolgáltatással/termékkel kapcsolatban.
Besenyei Ildikó »
Kutatás 3. – Buyer’s Journey
Az ügyfeled fejével gondolkodni kulcsfontosságú a marketing stratégiád kialakításánál, a Buyer’s journey alapos megtervezése pedig egyszerűen kötelező az értékesítési céljaid elérése érdekében. Ez nem más, mint a potenciális ügyfél útvonalának megtervezése és testreszabása, amelynek során egy teljesen “hideg” látogatót vásárlóvá alakítasz.
A legfrissebb statisztikák szerint az ügyfelek 67%-ka már eldöntötte, mit és honnan fog megvenni még mielőtt kapcsolatba lépett volna cégeddel. A kutatásokat az interneten, közösségi médián és egyéb információs csatornák révén teszik meg. A vásárlók véleménye, a különböző rating megoldások eredményei nagyobb erőt képviselnek, mint az értékesítők véleménye vagy a termék bemutatása. A vásárlói útvonal az alábbi lépésekből tevődik össze.
1. Tudatosság (Awarness)
A tudatosság fázisában a pontenciális ügyfélben már kezd kialakulni a vásárlási szándék, megjelennek a “fájdalompontok” (pain point), kezdenek befogadóvá válni a terméked/szolgáltatásod iránt, de még nem körvonalazódott bennük, hogy mire is lenne szükségük pontosan. Itt még elcsábíthatóak a konkurencia által is, ezért már ebben a fázisban is nagyon fontos, hogy “szívhez szóló” üzenetet kapjanak, ami kitűnik a zajból és felkelti az érdeklődésüket. Ne légy “pushy”, inkább keltsd fel az érdeklődésüket és mutass megoldási alternatívákat a problémáira egy érdekes blog poszt vagy videó formájában. Facebook-on poszt promotion hirdetésekkel és egy blog bejegyzés megosztásával, Ads-ben GDN banner hirdetésekkel vagy Youtube videóhirdetésekkel meg tudod válaszolni az őket foglalkoztató kérdéseket. Az itt megszerzett látogatókat érdemes remarketing listába gyűjteni, hogy később el tudd érni őket.
2. Megfontolás (Consideration)
Ebbe a szakaszba kevesebben kerülnek be, itt már erősebb bennük a vásárlási szándék, de még nem határozták el, hogy mit is szeretnének, ezért ebben a fázisban se mutass nekik konkrét terméket vagy szolgáltatást, inkább edukáld még őket és add meg nekik a lehetőséget, hogy eldöntsék, mit szeretnének. Légy támogató, figyelj az igényekre és nyújts testreszabott megoldásokat számukra.
Ebben a fázisban érdemes keresési kampányokat indítani a Google-ben, vagy célzottabb Display kampányt és Facebook-on is érdemes erősíteni az edukációt.
3. Döntés (Decision)
Ebben a fázisban már csak azok maradtak, akik pontosan tudják mit szeretnének. Ők a végső összehasonlításokat végzik, ezért itt mindennél fontosabb, hogy ütős ajánlatot kapjanak és kérdéseinkre pozítív választ. Itt kell mindent bevetni és meggyőzni őket arról, hogy a te terméked, szolgáltatásod a legmegfelelőbb számukra.
Ezért is jó, ha minél több dolgot tudunk a buyer personáról, hogy a lehető legjobb megoldást tudd neki felajánlani és meggyőzni, hogy megéri tőled vásárolni vagy veled dolgozni. Ebben a fázisban a remarketing hirdetéseinket kell bevetni: RLSA, display / facebook dinamikus remarketing, stb. A remarketing kampányokat érdemes minél több rendszerben futtatni.
Ki (kik) a te célközönséged?
Mesélj róla nekünk! Mutasd be a szokásait, foglalkozását, korát, gondolkodását, szükségleteit, fájdalompontjait, céljait, mik azok a problémák, amelyekre megoldást keres. Milyen kérdései vannak, melyre pont a te terméked/szolgáltatásod a válasz? Minél jobban körülhatárolod, annál céliráranyosabban tudjuk sikerre vinni a hirdetésedet.
Tóth Viktor »
Kutatás 4. – Konkurencia
Mielőtt felállítjuk a kampánystratégiát, valamint elkezdjük megírni a hirdetési szövegeinket, érdemes feltérképéznünk a piacot is. Bár a korábbiakban említett kulcsszókutatás rendkívül fontos, a konkurencia vizsgálata is legalább akkora súllyal bír, amikor egy adott piacral épésnek a lehetőségeit vizsgáljuk.
Leggyakoribb eszközök:
A hirdetési rendszerek gyakorlatilag mindegyike egy aukciós rendszeren alapul, így fontos azt is szem előtt tartani, hogy vajon ki, mennyire licitálhat ránk. Ebben leginkább a Google Ads Auction Insights jelentése segíthet nekünk, de ezt természetesen csak az adott platformra korlátozódik.
A konkurens jelenlét sokszor szezonalitástól függően változhat, így mindenképpen érdemes ezt szem előtt tartani, amikor beállítjuk az ajánlatainkat. Fontos, hogy egyáltalán nem biztos hogy minden “versenyt” nekünk kell megnyerni, mindig a koncentráljunk a nekünk legfontosabb elemekre, és ne a licitversenyt, hanem hatékonysági versenyt akarjuk jó eredményekkel zárni.
Földházi Ágoston »
Weboldal felkészítése a PPC-re
A weboldalunk minősége szintén kiemelt fontosságú terület. Napjainkban már a legegyszerűbb szolgáltatást ajánló oldal sem fog elegendő látogatót vagy megrendelőt hozni, ha nem vesszük figyelembe az alábbi kritikus területeket.
UX – User Experience – Felhasználói élmény
Nehéz terület, mert nem csak magának a felhasználónak kell megfelelni, de a keresőmotorok számára is “élvezhetővé”, átláthatóvá kell tenni az oldalt. Az felhasználói preferenciákat hozzávetőlegesen ismerjük, megvannak az alapok, amely nyomán kell létrehozni és felépíteni akár egy webshop struktúráját is. A felhasználó élmény pontosan arról szól amiről elnevezték. Ha pl. valaki vásárol a webshopunkban, annak élmény legyen megvásárolni azt az adott terméket. Ha egy szolgáltatásra szeretne előfizetni, akkor már tűkön ülve várja mikor keresi fel őt az a cég, akitől ajánlatot kért.
Struktúra
Egy weboldal struktúrája legfőképpen attól függ, hogy milyen céllal készül az oldal. A célunk határozza meg azt, hogy mennyire részletes, milyen design elemeket használjunk, stb. Egy webshop esetében kritikusan fontos a termékek kategóriákba rendezése, és a kategóriák “tálalása”. Figyelembe kell venni a keresőoptimalizálás szabályait, olykor egy-egy kifejezés csoportra több landolót is létrehozni. Meg kell tervezni a weboldal különféle részeit (fejléc lábléc, termékoldal, stb.), amelyeknek mind azt a célt kell szolgálnia, amit kitűztünk magunk elé.
Gyorsaság és mobilos használhatóság
Ezt a két kötelező feltételt talán senkinek nem kell már bővebben kifejteni. A gyorsaság rangsorolási tényező, akár a keresőoptimalizálás akár a PPC területén belül. Kimutathatóan nagyobb a konverziós arány, olcsóbban hirdethetünk, nagyobb az átkattintás arány, pusztán azért, mert gyors az oldalunk. Mit jelent a gyors? 1,5 másodperc. Ez a határ, ami felett már kimutatható veszteséget szenvedhetünk el.
Mobilon megfelelően jelenik meg az oldal? Nem sérül valahol az “élmény”? Még mindig nagyon sok weboldalt Destopokra terveznek, és nem veszik figyelembe a mobil felhasználók min. 60%-os arányát a webfejlesztők. “Mobile First”, ez a Google jelszava is már, hiszen minden weboldalt annak mobil verziója alapján rangsorolnak már.
Landing page
A megfelelő landoló céloldalak elkészítése minden felhasználó számára elsődleges feladat, különösen ha a konverziók optimalizálás a célunk. Manapság ugyanis már nem lehet csak egy terméket egyszerűen feltölteni egy oldalra, egy “Megveszem” gombbal kiegészítve és várni azt, hogy a megrendelések maguktól beérkezzenek.
Az első és legfontosabb, hogy egy jó landoló oldalnak EGY jól körülírható célja van. A látogató tehát vagy elvégzi az általunk kijelölt célt (tehát konvertál) vagy kilép az oldalról. Ennek megfelelően egy megfelelően felépített landoló oldalon nincs menüsor, nincs lábléc, nincsenek szükségtelen hivatkozások, csak a lényeg, amiről nem tereljük el a figyelmet. Egyes tanulmányok szerint 8 másodperc alatt kell megfognod a felhasználót, mielőtt érdeklődését veszti az oldalad iránt.
Landoló oldalak típusai
Három fő változatot tudunk megkülönböztetni landoló oldalainkra nézve, mindegyik különböző célokat szolgál. A használt céloktól és funkcióktól függ az, melyik lehet a megfelelő választás.
Át vagy továbbkattintásra ösztönző oldal
Az átkattintásra ösztönző oldal egy olyan egyszerű céloldal, amely azt üzeni a látogatónak, hogy ha továbbkattint, ott a témában értékes tartalmat fog találni. Jellemzően ezek az oldalak promóciós vagy szórakoztató tartalmakat kínálnak, nem közvetlenül terelik a látogatót a vásárlás irányába. Elsősorban tehát az érdeklődés felkeltésére használják. A CTA gomb (Call To Action = cselekvésre felhívás) sem nagyon hangsúlyos, ugyanis a cél az, hogy a felhasználó megtekintése a hivatkozás mögött található tartalmat. Úgyis tekinthetjük, mint egy tényleges vásárlást felvezető nyitány.
Leadgeneráló oldal (érdeklődő gyűjtés)
A leadgeneráló oldal a legnépszerűbb landoló oldal típus. Itt elsősorban az a célunk, hogy begyűjtsük a látogató elérhetőségeit és érdeklődőt “varázsoljunk” belőlük. Ezek az érdeklődök olyan felhasználók is lehetnek, akik már elkötelezettséget mutatnak oldalunkkal kapcsolatban, és ami a legfontosabb: hajlandóak lennének akár megvásárolni a termékünket vagy szolgáltatásunkat.
Ilyen oldalakat használhatunk e-mail marketinghez, illetve nagyszámú látogató esetén feliratkozók gyűjtésére, érdeklődők előzetes szűrésére, ingyenes “csali” anyagok terjesztésére. A cselekvésre felhívás ez esetben egy lényeges momentum, itt egy rosszul megválasztott gomb méret vagy nem kellőképpen kontrasztos szín választása szignifikáns veszteséget és lemorzsolódást okozhat.
Ez a típus tehát fontos szerepet játszik a leadgenerálás és “lead gondozás” folyamatában, továbbá az inbound marketing stratégia egyik alappillére.
Értékesítő-Vásárlói oldal
Amikor már sikerült a látogató figyelmét felkelteni, és érdeklődést is mutatott az oldalunkkal kapcsolatban (pl. kitöltött egy űrlapot), akkor a következő lépés egy olyan céloldal, ahol már egy konkrét terméket vagy szolgáltatást kínálunk neki.
A cselekvésre ösztönző felhívásnak itt sokkal egyértelműbbnek kell lennie, ugyanis itt már a vásárlás és a konverzió a cél. Ezt a landoló oldalt érdemes a legkörültekintőbben megtervezni, mert ha itt nem fogjuk meg a leendő ügyfelünket, akkor végleg elveszíthetjük (ezzel együtt pedig a bevételünket is).
Tóth Viktor, Besenyei Ildikó »
Optimalizálás, eredmények kiértékelése
A kampányokat időközben és utólag is nagyon fontos értékelnünk. Amennyiben más kampányokhoz vagy időszakokhoz hasonlítjuk őket, akkor mindenképpen kövessük az “almát almával” elvét annak érdekében, hogy reális képet kaphassunk a teljesítményről. Nagyon jó eszközök a hirdetési rendszerekben található riportok és jelentések is, de mindenképpen nagy hasznunkra lehet valamely analitikai rendszer használata is (pl: Google Analytics). A könnyebb megértést és a jobb elemzést segíthetik adatvizualizációs eszközök (pl. Data Studio).
Lényeges, hogy ne csak a direkt konverziókat, hanem a segített konverziókat is vizsgáljuk meg, illetve nézzük meg a felhasználók csatorna útvonalait is. Lehetséges, hogy az adott kampányunk direktben kevés konverziót hoz, de egy nagyon erős “behozó, invitaló” szerepe van, és akár több lépést is segít a funnelben.
A kampányok optimalizálása során elegendő időt hagyjunk a rendszernek a tanulásra. A gépi tanulás egy mélyebb szerepvállalásával, ill. az automata kampányok és stratégiák megjelenésével még jobban figyelnünk kell arra, hogy milyen időközönként avatkozunk be. Ezek a “szabályok” csak részben ismertek, ezért a tesztelésre és kísérletezésre is érdemes rászánni az időt.
Ezen felül fontos, hogy az optimalizálás során a kampány minden alkotóelemét alaposan vizsgáljuk meg, viszont egyszerre nem érdemes több dolgot módosítani, ugyanis nem fogjuk tudni biztosan megmondani, hogy mi okozta a változást. A kampány kiértékelése mindig az ügyféllel közösen felállított KPI mentén történjen. KPI-ból lehet több is, sőt, javasolt, hogy a funnel különböző pontjain más-más KPI legyen hangsúlyos!
PPC kampányok hatékonyságának mérése
Erre többféle módszer is létezik, természetesen itt is a meghatározott metrikák mentén kell elindulni.
- Egyik legnépszerűbb mutató a CTR, ha ez a szám alacsony, az azt jelentheti, hogy a hirdetésünk nem elég releváns a célközönség szempontjából.
- A siker legfontosabb mérőszáma azonban a konverzió lesz. Az átlagos konverziós költség megmutatja, mennyit fizetünk egy-egy vásárlóért. Szerencsére, rengeteg lehetőségünk van, amivel javítani tudunk az értékeken, pl. negatív kulcssszavak felvétele, irreleváns placement kizárása, stb.
- A “siker mutatójaként” elkönyvelhető minőségi mutató is sajnos sokszor mellőzve van, pedig ez mutatja meg igazán, hogy mennyire releváns a PPC kampányod a kulcsszavaid, hirdetéseid és landolód szempontjából, ráadásul a hirdetési rangsort és elhelyezést is erősen befolyásolja. Magyarán, minél alacsonyabb ez a szám, annál többet kell fizetned, hogy megjelenhess a Google keresőben, feltéve, ha egyáltalán meg tudsz jelenni.
Záró gondolatok – “Haladni a korral”
A “Tanulni, tanulni, tanulni!” idézet sokunknak ismerős lehet. Nem lehet ülni a babérjainkon és várni a jószerencsét, amely olykor válságba is átcsaphat. Folyamatosan monitorozni kell azokat a lehetőségeket, amelyek esetleg még kiaknázatlan területek.
Fel kell ismerni azokat az új, innovatív megoldásakat / applikációkat / online grafikai eszközöket, amikkel versenyelőnyre tehetünk szert, vagy egyszerűen csak gyorsabban el tudjuk végezni a munkánkat és hatékonyabbak leszünk.
Követni kell a Google és Facebook által elég gyakran közzétett iparági változtatásokat, és azokat alkalmazni is tudni kell.
Figyelemmel kell lenni a különböző korcsoportok folyamatosan változó és egyedi igényeire. Ha például játékokkal kereskedünk, napra pontosan tudni kell mi lesz a trendi akár 2-3 hónapra előre is.
A belső tudásvágynak mindenkit hajtani kell, mert “aki lemarad, az kimarad”!